W branży odzieżowej mamy do czynienia z długim i skomplikowanym łańcuchem dostaw. Dla każdego z ogniw tego łańcucha istnieje znaczny potencjał usprawnienia i przyspieszenia procesów poprzez eliminacje nieproduktywnych czynności identyfikacji towaru.
Rozwiązaniem problemów związanych z koszto- i czasochłonnymi operacjami identyfikacji jest wdrożenie technologii RFID.
Typowy łańcuch dostaw w branży odzieżowej składa się z takich elementów jak:
Dzięki technologii RFID możliwa jest automatyzacja przyjęć towarów magazynach i centrach dystrybucyjnych. Dotyczy to zarówno dostaw od producentów, jak i zwrotów starych kolekcji ze sklepów. Wszystkie towary przyjmowane do centrum dystrybucyjnego rejestrowane są w tunelu RFID. Odczyty pozwalają wykryć, czy opakowanie zbiorcze jest jednorodne. Eliminuje to konieczność rozpakowywania każdego kartonu w dostawie. Informacje z odczytów RFID są porównywane z informacjami o dostawach w systemie magazynowym.
RFID może być wykorzystane do zarządzania magazynem i rejestrowania lokalizacji towarów. Następnie na podstawie odczytów RFID odbywa się kompletacja zamówień dla sklepów. Kontrola wysyłki do sklepu polega na automatycznym odczycie skompletowanego kartonu w tunelu RFID i porównaniu z zamówieniem, co eliminuje zbędne czynności kontrolne i nieporozumienia na linii centrum-sklep. Towary podczas przyjęcia w punktach sprzedaży są odczytywane na bramkach i w tunelach RFID, a w małych placówkach przy użyciu czytników ręcznych.
Technologia RFID w sklepie pozwala uzyskiwać bieżącą informację o stanie zapasów w sklepie i na zapleczu. Dzięki temu można generować automatyczne zamówienia uzupełniające zapasy i dostarczać towar na półki w momencie jego sprzedaży. Eliminowane są sytuacje braku towaru na półce i utracenia sprzedaży. Możliwe jest również dokładne lokalizowanie odzieży na terenie sklepu. Jest to informacja dla personelu o koniecznych przemieszczeniach towaru na właściwe miejsca oraz informacja statystyczna pozwalającą zwiększyć sprzedaż. Pozwala to znacznie podnieść poziom dostępności towaru dla klienta.
Istotnym usprawnieniem jest zastosowanie czytników RFID w przymierzalniach. Jest to nieinwazyjny sposób kontroli ilości odzieży w przymierzalni. Jednocześnie umożliwia się personelowi szybki dostęp do informacji o przymierzanych ubraniach i lepszą oraz szybszą pomoc klientowi. Inteligentne lustra w sklepach wyświetlają informacje o przymierzanym produkcie na podstawie odczytu RFID. W ten sposób klient szybko może uzyskać dostęp do informacji o dostępności i poprosić o inny rozmiar, produkt z podobnej linii, bądź akcesoria do przymierzanego ubrania.
Możliwość szybkiego odczytu wielu tagów RFID przyspiesza obsługę w kasie, co jest istotne w szczytach sprzedażowych i pozwala zwiększyć sprzedaż.
Dodatkową korzyścią jest wykorzystanie RFID na bramkach antykradzieżowych. W tym przypadku korzyścią jest czas zyskany poprzez wyeliminowanie konieczności klipsowania towaru wykładanego na sklep oraz rozklipsowywania sprzedanego towaru przy zachowaniu kontroli antykradzieżowej. Dodatkową korzyścią jest umożliwienie częstszej i znacznie szybszej inwentaryzacji sklepu przy użyciu czytników mobilnych RFID.